Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2017

Κλικ, προστάτευσέ το!

ΠΗΓΗ: https://sites.google.com/site/peanthess/ekpaideutikes-draseis/-klik-prostateuse-to
Τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Εργαστήριο Φωτογραφίας της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και της εφαρμογής ΤΠΕ στις σχολικές δραστηριότητες, καλούν τους εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουν κατά το σχολικό έτος 2014-15 σε εκπαιδευτική δράση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με εργαλείο τη φωτογραφία. Η εκπαιδευτική δράση «Κλικ, προστάτευσέ το!» αποτελεί πρόταση ολοκληρωμένου προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το οποίο θα υποβληθεί με τίτλο ελεύθερης επιλογής ή μεμονωμένη δράση που μπορεί να συμπεριληφθεί σε οποιοδήποτε πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Τα σχολεία που θα συμμετέχουν στην προτεινόμενη δράση, στο πλαίσιο των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θα ενταχθούν στο τοπικό δίκτυο Π.Ε. Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης με τίτλο «Κλικ, προστάτευσέ το!»* και θέμα τη Φωτογραφία στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, που θα ιδρυθεί σύντομα.

Σε συνέχεια των αντίστοιχων εκπαιδευτικών δράσεων Π.Ε. («Στη γειτονιά μου με το φακό μιας κάμερας» 2012-13, και «Της πόλης το νερό μιλάει στο φακό» 2013-14), η φετινή δράση, χωρίς θεματικό περιορισμό, σκοπό έχει να στρέψει τη ματιά των μαθητών σε ό, τι αξίζει να προστατευθεί στην πόλη ή την περιοχή τους, να τους ευαισθητοποιήσει και να τους παροτρύνει στην ανάληψη ενεργού δράσης. Ο τίτλος «Κλικ, προστάτευσέ το!» εμπεριέχει τόσο το κύριο μέσο της φετινής δράσης, που είναι η φωτογραφία, όσο και τον σκοπό της που είναι η προστασία των «αντικειμένων» που θα επιλεγούν από τους μαθητές.

Τα «αντικείμενα» φωτογράφισης θα έχουν μόνο ένα κοινό σημείο: θα αποτυπώνουν κάτι που απειλείται, κάτι που αξίζει να διασωθεί στη σημερινή του κατάσταση ή χρήζει προστασίας λόγω υποβάθμισης. Η φωτογραφία προστατεύει από τη λήθη. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ερευνά, αλλά και δρα. Ένα κτήριο, ένα πάρκο, ένα πουλί, ένα έθιμο, ένα φυτό, ένα επάγγελμα, η θάλασσα, το νερό, μία αξία… απειλούνται και ζητούν την προστασία των μαθητών μας. Με τη δράση τους οι μαθητές μπορούν να αναδείξουν το «αντικείμενο» προστασίας τους ή, αν η επιλογή τους το επιτρέπει, να προβούν σε ενέργειες αναβάθμισής του.

Η εκπαιδευτική δράση, ως πλήρες πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή μέρος προγράμματος Π.Ε., θα περιλαμβάνει συναντήσεις εκτός ωρών διδασκαλίας με τους μαθητές και δύο φάσεις:


Πρώτη φάση - ΕΡΕΥΝΑ:
Τα παιδιά ερευνούν με κεντρικό ερώτημα «τι πιστεύω ότι αξίζει να προστατευτεί σήμερα, είτε γιατί ήδη απειλείται είτε γιατί μπορεί να κινδυνεύσει στο μέλλον». Με εργαλείο τη φωτογραφία αλλά και τις συνεντεύξεις σε κατοίκους της περιοχής, τη βιβλιογραφική έρευνα κ.λπ. τα παιδιά, ατομικά και ομαδικά, συλλέγουν δεδομένα. Τα παιδιά καταθέτουν τις προτάσεις τους. Η ομάδα επιλέγει πού θα εστιάσει το ενδιαφέρον της. Η ομάδα ερευνά, συζητά και καταλήγει: «Γιατί απειλείται; Πώς θα μπορούσε να προστατευτεί; Ποιοι φορείς εμπλέκονται στην προστασία του; Μπορούμε να κάνουμε κάτι εμείς ως ομάδα τη φετινή χρονιά;». Η ομάδα αποφασίζει.

Δεύτερη Φάση - ΔΡΑΣΗ:

Σε αυτήν οι μαθητές, ανάλογα με την επιλογή τους, μπορούν να:

φωτογραφίσουν το παρόν του «αντικειμένου». Να συγκρίνουν με πιθανά ντοκουμέντα τους παρελθόντος. Να δράσουν και να φωτογραφίσουν ή/και να βιντεοσκοπήσουν την πορεία των ενεργειών τους και το αποτέλεσμά τους.
φωτογραφίσουν το παρόν και να δράσουν με δημοσιοποίηση της πρότασής τους. Αυτό μπορεί να γίνει με κείμενα (επιστολές, άρθρα, προϊόντα δημιουργικής γραφής κ.λπ.) στα οποία οι μαθητές θα περιγράφουν το πρόβλημα που εντοπίζουν και θα προτείνουν τρόπους αντιμετώπισής του ή/και με εικόνες. Για παράδειγμα μπορούν να παρουσιάσουν πώς θα ήθελαν να γίνει το πάρκο της γειτονιάς τους ή η αυλή του σχολείου τους με ζωγραφιές οι μαθητές μικρότερης ηλικίας ή με τεχνικές επεξεργασίας εικόνων οι μεγαλύτερης ηλικίας.
Στο τέλος της χρονιάς θα διοργανωθεί εκδήλωση, στο πλαίσιο του δικτύου, κατά την οποία θα εκτεθούν οι φωτογραφίες που θα έχουν βγάλει και επιλέξει οι μαθητές και θα παρουσιαστούν οι δράσεις κάθε περιβαλλοντικής ομάδας των σχολείων της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Στη δράση μπορούν να συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν τα δύο προηγούμενα έτη στις αντίστοιχες δράσεις, αλλά και όσοι εκπαιδευτικοί θα συμμετάσχουν φέτος για πρώτη φορά. Οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν για πρώτη φορά με τους μαθητές τους το πρόγραμμα και θα ενταχθούν στη δράση θα έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να εκπαιδευτούν σε τεχνικές φωτογραφίας σε σεμινάριο του Εργαστηρίου Φωτογραφίας του Α.Π.Θ., για να αποκτήσουν τα εφόδια που είναι απαραίτητα για το συντονισμό και την καθοδήγηση της ομάδας των μαθητών τους. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στις δράσεις και τα αντίστοιχα σεμινάρια των δύο προηγούμενων ετών, εφόσον επιθυμούν να επιμορφωθούν, θα πρέπει να το δηλώσουν, προκειμένου να διαμορφωθεί ειδικό σεμινάριο που θα καλύπτει τις ανάγκες τους. Το σεμινάριο θα διεξαχθεί στην αρχή του 2015 και θα υλοποιείται κάθε Δευτέρα για 5 συνεχείς εβδομάδες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου